Přesunout vlákno do jiné kategorie

 Chystáte se přesunout vlákno z kategorie Hlavní diskuze do zvolené kategorie.


9.10.2020 (11:04:03)
Tim:
Ahoj pánové - layoutáři

Chtěl bych se vás zeptat na Váš názor. Jedná se o layout Gatedriverů s galv. oddělením. Kolega tvrdí, že je lepší sekundární stranu (strana u výkon. tranzistoru) nevylévat zemním polygonem - Váš názor??
Gatedriver má přivedené napájení +15,0V,-5V z Muratáckých DC/DC konvertorů
Jako chápu, že se tím zmenší parazitní kapacity proti společné zemi, na druhou stranu mi přijde důležité udělat velmi dobře napájecí část a blokování driveru a v tom ten polygon zase pomůže. Pak taky sice kapacita polygonem se zvětší, ale je to vlastně na škodu? Nestabilizuje se tím průběh naopak líp? Vaše názory??
Díky moc
9.10.2020 (16:04:10)
Dr. Doktor:
Kapacita se tím sice malinko zvětší, ale přes ten vzduch to bude zanedbatelný, max. pár pF. Vylít sekundární zem, hlavně na stranu kde je blízko nějaká jiná část (a tím odstínit součástky), si myslím, že pomůže mnohem víc.
9.10.2020 (18:18:21)
RayeR (web) :
Nechces sem hodit nakej screen jak je to mysleno? Pokud sou na vystupni strane budicu uz jen spoje ke gejtum, tak tam moc nevidim ucel zem vylejvat, akorat pod sekundarni stranou gatedriveru, kde je blokovaci kondik, aby se co nejvic snizila impedance pripojeni toho blokovaku, rozlivat to dal k fetum moc nevidim smysl...
9.10.2020 (18:23:56)
Tim:
Díky za názor - myslím si to stejně

A když už jsme u toho, najdou se tu nějací konstruktivní kritici, kteří by mi zkoukli layout výkonové a driverové desky 25kW měniče? Měl by někdo chuť na trochu kritiky?
Jen je problém, jak to případně zrealizovat, protože je to moje práce pro firmu a nemohu to zveřejňovat... nevím, kdybych to třeba poslal bez schématu, jenom layout v Altiu? Jde o layout výkonové části měniče, tak teoreticky mohu říct, co je to za topologii, ale schéma bude asi problém, případně jen někomu zde důvěryhodnému, koho znám léta...
Co myslíte? Kdo si chce zakritizovat? **02
9.10.2020 (18:27:05)
Tim:
Rayer -> https://ibb.co/1MkDJ7f

Ano, napadlo mě vylít blokování a okolí driveru a nechat to už být u gateových odporů + desaturačky
9.10.2020 (18:31:22)
Tim:
Celkově ve 3D to vypadá asi nějak takto - je to plný můstek:
https://ibb.co/NCtRf7k
Ty testpointy prosím nekritizujte - je to první prototypová naučná deska
9.10.2020 (18:46:34)
Dr. Doktor:
Jen malej komentář, asi je ti to jasný (ale je dost lidí kterým ne), ty izolační DC/DC zdroje musí mít nejen dostatečnou izolační pevnost (1kV DC nejspíš fakt nestačí), ale i odolnost na du/dt.
9.10.2020 (20:14:02)
VroutekB:
Pro koho že Tim pracuje?**19
9.10.2020 (20:51:24)
Dr. Doktor:
Ještě když se na to koukám, dej si bacha na souhlasný proudy skrz ty izolační zdroje, aby se ti tam necouraly po řídicích zemích. Jinak ty izolace mezi vrstvama vícevrstvé (snad 4?) DPS stačí jako izolace mezi silovou a řídicí částí? Mezi top a bottom dvouvrstvé DPS bych se to nebál dat, ale takto nevím. Asi na to bude nějaká norma? **19
10.10.2020 (00:16:32)
Tim:
Dr.Doctor -> Ano, výběr nebyl snadný... tyto mají 200kV/us

https://cz.mouser.com/ProductDetail/Murata-Power-Soluti...

K těm izolacím - Ano, podle normy se mezivrstvé posuzují jako pevná izolace - takže si musím pro Pragoboard nadefinovat akorát tlustší prepreg, aby to vyhovovalo (ISOLA400 má asi 38kv/mm... takže tak)
10.10.2020 (00:29:17)
Tim:
Jinak izolace jsou 5,5mm povrchová, 3mm vzdušná, a prepreg si nadefinuju takový, aby to izolačně bylo v pořádku (takže cca 200um - nevím, co teď mají v tabulce z možných)

K těm souhlasným proudům - narážíš na to křížení izolovaného napětí z měničů a tou primární stranou driverů? Je pravda, že tam bude slušná parazitní kapacita. Trochu spoléhám na to, že jsou jen navzájem pod pravým úhlem, že ty signály nevedou souhlasně, ale nevím no...
Proč ta deska vypadá takto debilně vychází z mechaniky, bude to budit 4 SOT-227 trandy a takto to vycházelo nejlépe mechanicky ... ale popravdě se toho obávám
Jinak měnič celý pak vypadá nějak takto:
https://ibb.co/k6xKfLz
10.10.2020 (09:38:32)
Dr. Doktor:
Tim:
Pěkný zdrojíky, sice stojí dost, ale člověk nikdy neví co má u takové věci čekat - mohlo to být klidně horší.
Izolace: To je sice hezký, že má 38kV/mm, PVC má taky 20kV/mm, ale žíly v silovým kabelu mezi sebou mají tak 3 milimetry izolace. Tam půjde o to, kdyby tam byl nějakej defekt (prasklina, bublina), aby to furt bylo v pohodě.
Souhlasné proudy: Kapacita těch VN stran vůči sobě vadit nebude, ani by tolik nevadila kapacita vůči napájecím větvím NN stran, ale pokud tam vede signál (což asi jo, jak jinak by se řídily ty šváby na krajích), tak bych se trochu bál. Pokud vyjdou vrstvy, snažil by se to odstínit ještě jednou vrstvou země.
Pak jsem měl ještě na mysli napájení primárních stran oddělovacích zdrojů. Pokud je jejich napájení taženo zvlášť od řídicí země, tak asi OK, i když tam pořád existuje magnetická vazba. Pokud jsou zemněný do stejné země jako zbytek řídicích obvodů, tak na ní můžou vytvářet celkem slušný špice. Pozor i na vazbu přes blokovací kondenzátory. Spousta lidí udělá oddělený země, pak to ale zablokujou do stejné napájecí větve, čímž si ty země zpátky střídavě svážou.
10.10.2020 (15:16:25)
VroutekB:
Vono se totiž taky dělá to, že se ten izolovanej zdroj od zátěže taky oddělí CM tlumivkou, aby ten VF sranec nešel skrz parazitní kapacitu zdroje na NN stranu.
10.10.2020 (18:04:40)
Tim:
Dr.Doctor ->, no, poptravě si dokážu představit zem DC/DC konvertoru oddělit, ale stejně bych ji musel po 5 cm zase spojit... takže je otázka, jestli by to něco změnilo. Bohužel je to 4-vrstvá a proložení zemí už nepůjde. To napájení nemohu dát do vnějších vrstev kvůli nedostatečné izolaci (pro PD=2), ve vnitřních je alespoň PD=1.
VroutekB: Nemám tam CM tlumivku, ale mám tam normální tlumivky... myslíš, že je to na hovno?
Schéma DC/DC měniče: https://ibb.co/McnvdRS

Pokud byste měli zájem to zkritizovat a kouknout na to, tak Doctora, Vroutka a Rayera považuji za dost důvěryhodné (jsou tu minimálně 5 let, byť 2 pod jinoupřezdívkou), že bych jim to třeba mohl i poslat v Altiu, když si to necháte pro sebe... a třeba i tu výkonovku...
Každopádně jsem rád za jakékoliv rady... ještě jsem to neposlal vyrobit, takže uvítám jakékoliv vylepšení...
VroutekB -> kde by sis představoval tu CM tlumivku? Jakou velikost?
10.10.2020 (20:14:04)
Tim:
Dr.Doctor -> K těm izolacím - každé zařízení bude kusově zkoušeno na izolaci výrazně vyšším, než provozním napětím (tuším, že 1800V rms po dobu 2s... kusová zkouška je 60s) - takže by teoreticky toto zkoušení mělo případné kazy odhalit. A navíc tato izolace není při průrazu kritická z pohledu bezpečnosti - přístupné komponenty budou odděleny dvojitou izolací od siloviny (tedy dvojnásobné zkušební napětí) ... myslíš, že to nestačí? Snažím se z normy vycucnout to, co pro mne platí a zatím v tom nevidím rozpor
10.10.2020 (20:28:35)
VroutekB:
Ta tlumivka má za cíl omezit dV/dt přes izolační bariéru toho DCDC měniče. Čili, spíš jen něco s vemi malou parazitní kapacitou. Ale mockrát sem to zatim neviděl takle použité, ale možná by to nějaký smysl dávalo - chce to dobře zanalyzovat. A pomohla by spíš u DCDC s větší parazitní kapacitou. Tady s těma 3-4pF už toho moc nesvedeš.
To cos tam vybral už je myslím dostatečně dobré a nebudeš mít moc kde vybrat lepší.
Dezajn fajly netřeba, nejsem ten správnej, kdo by to měl kritizírovat, ačkoliv to dělám často **02
11.10.2020 (20:58:47)
RayeR (web) :
Jo, to ja se k tomu taky nemuzu moc zodpovedne vyjadrovat, pac monstrum 25kW jde uz naprosto mimo me, a krom meho drivejsiho bastleni s Teslakama prakticky vykonovku nedelam, me se tu zas propletaji PCI expressy kolem BGAcka a tak :) Takze spis po ocku sleduju a sam se snazim neco priucit :) Myslim, ze nejvic fundovanej je tu na to Doktor.

Jinak mi pride docela vtipny, ze firma co tohle dela, na to nema vlastni knowhow a uci se to takle za pochodu, proste Tima hodili do vody at se nauci plavat. No ja sem zadnej high-speed routing taky nikdy nedelal a taky mi u nas k tomu nikdo moc chytryho nerekl, ale me to max. nebude fungovat, zatim co ty si koledujes kusem bakelitu do oka, tak hlavne pri ozivovani nezapomen na pravidlo plsteneho klobouku **37

BTW nahodou nejses taky ted na skoleni Altia? Melo to byt puvodne 3-denni skoleni v Brne, ale kuli kovidu je to pres web roztahane na 3x2 puldne, je tam asi 15 lidi, z toho 3 od nas...
11.10.2020 (23:01:17)
Tim:
No, RayeR to vystihl zcela přesně... a to ještě já se alespoň snažím hledat informace, které mi pomohou k tomu to udělat podle mě přijatelné. Někteří kolegové to naprosto ignorujou a dělají jen, co se jim řekne, klidně mají blokovací kondenzátor 2 cm od švábu a nepřijde jim to divné - "dyť to je na desce, ne?" ať to dopadne jakkoliv. A vedení taky ignoruje žádosti o zaměstnání někoho fundovaného...Ale co, mám velkou volnost, dostanu se k celému procesu konstrukce zařízení, plat slušný... není to ideální, ale zase to není práce korporátní krysy... a navíc na co člověk dosáhne hned po vychození školy? Ono to nebude mít asi dlouhého trvání.. ale co

Na plstěný klobouk myslím, ale já mám vlastně všechny SOT-227 pod deskou, takže mi projektil ani tak nezasáhne :-D

Na školení nejsem - to je další paradox, že se to máme naučit sami, dyť přece podle vedení jsou školení vyhazování peněz... logika na baterky **20
11.10.2020 (23:43:30)
RayeR (web) :
Njn, idealni by bylo, kdyz clovek nekam prijde po skole, kdyz by mel vedle sebe aspon 1 starsiho kolegu, za kerym by mohl chodit pro rozumy. Coz sem aspon castecne mel takovou moznost a neco nacerpal treba z programovani. Altium se nastesti da celkme naucit z tutorialu na YT a na webu, u nas to taky dopadlo tak podivne, ze se AD20 koupil uz pred rokem, ale skoleni sme uz nestihli a dostali sme se az ted (a mezitim sem este musel par veci kreslit v plesnivim PADSu). Ja sem predtim delal s AD2009-13, ale to GUI AD20 je uz dost prekopane a pribyla rada novych vychytavek, takze porad mam co objevovat...
11.10.2020 (23:56:33)
Tim:
Jo, jen ta výkonová deska je docela utrpení překreslovat a pouštět DRC, ale o tom jsem tu už dříve psal...
Ale zase, mám tam několik desítek DRC pravidel prakticky na všechno - možná zbytečně - ale nemusím se o nic starat - jak ty clearance, tak všechny creepage
Celkově mi přijde to Altium ale hodně líné...a nevytěžuje PC ani z 20%, přesto bych u toho někdy usnul
na I5-4670+16GBRAM+GTX660 je to záležitost na 15 minut, na pracovním notebooku ThinkPad E570 s i5 je to na 45 minut **02


Přezdívka:*
Heslo:*
Kam:

Zde lze přesunout vlákno do jiné kategorie. Tuto operaci může udělat pouze admin.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu