Smazat příspěvek

 Chystáte se smazat odpověď z kategorie Hlavní diskuze:


18.06.2013 (10:27:50)
Wehrner:
No, je to již opravdu velmi dlouho - někdy v první polovině devadesátých let jsem se tímto experimentálně a čistě z vlastního zájmu zabýval a jelikož tehdá ještě v podstatě neexistovaly ty dnes známé vědecké granty na každou hloupost, jednalo se o výzkum čistě amatérský můj a ještě několika nadšenců. Zájem by to tehdy vyvolalo hlavně tak u příslušníků SNB :-) Celé se to točilo o můj letitý zájem o raketové motory, jejich konstrukci a pyrotechniku obecně, a hlavně jsme to samozřejmě chtěli taky vyzkoušet.

Po technicky a materálově náročných a ne moc úspěšných pokusech s cu drátky v raketkách jsme přešly na experimenty s těmi balónky, což bylo na přípravu nesrovantelně jednodušší.Uvědomte si, že raketa má vzadu trysku, kde vystupuje opravdu silný a agresívní proud ablazívních spalin velmi vysoké teploty, takže jemný drátek vhodný hmotnostně i mechanicky se v tomto prostředí a při rychlém odvíjení velmi snadno poškodí - silný drátek je zase těžký a hůř se odmotává. Odvíjení bylo možné realizovat pouze z cívky umístěné přímo venku na trupu rakety, v její spodní části, pod speciálně tvarově upravenými stabilizátory, tak aby ještě nebyla výrazně narušena aerodynamická stabilita modelu rakety. Absolutně největším problémem pak byl samotný start a přetrhávání drátku při něm, vlivem vysokých hodnot zrychlení - jak jsem popisoval níže. Pokud se toto vše však podaří vychytat, pak mají rakety před balónky hned několik jednoznačných předností. Za prvé je to již samotný princip, kdy rychle stoupající raketa drátkem náhle rozruší homogenitu elektrického pole a zároveň ho velmi zhustí před hlavicí, čímž dojde k lavinovitému průrazu vzduchu a vytvoření slušného bleskového kanálu. Další předností je relativně dobrá kontrola místa úderu blesku, perfektní odolnost vůči povětrnostním vlivům, rychlost přípravy a operativní volba směru odkud chceme stáhnout blesk. Ten i pokud se ho podaří takto stáhnout, praští stejně vždy mimo místo ukotvení drátku, potažmo rampy - toto je velmi nepředvídatelné a nebezpečné - Prostě ty odskoky jdou do všech stran v okruhu mnoha desítek metrů. Dá se tomu částečně předejít vhodnou volbou terénu a ideálně blízkostí nějaké masívní kovové konstrukce poblíž - třeba dnes ty rozšířené rozhledny, nebo my jsme využily stožár VVN i starší vrtnou věž. Potíž je samozřejmě velmi rychle vybrat a přepravit se na vhodné místo v souvztažnosti a předpokladu směru blížící se supercely - ty vydatné letní bouřkové konvekce totiž přicházejí a vyvíjejí se velice rychle.
Obrovskou nevýhodou řešení s raketami je vysoká cena každého startu - raketa, motor i cívka je v tomto případě bez návratového zařízení tedy na jedno použití - a šílená technologická náročnost přípravy. Kdo někdy dělal modely ví, že stavba funkčního modelu není práce na 2 hodiny a výroba raketového motoru včetně přípravy paliva tak to je kapitola sama pro sebe. Vzhledem k požadované výšce a rychlosti dostupu a také nosnosti rakety, začíname s motory laborovanými tak od cca 200g minimální hmotnosti paliva - tedy na nějaké ohňestrůjné rachejtličky z komerčního prodeje rovnou zapomeňme.


Přezdívka:*
Heslo:*

███   ███     █   
  █   █      ██   
███   ███   █ █   
  █     █     █   
███   ███     █   
Opiš:*

Zde můžete smazat vlastní vlákno nebo kteroukoliv odpověď v něm. Můžete smazat vlastní odpověď v cizím vlákně, pokud na ni ještě nikdo jiný nereagoval. Mazat cizí vlákna a odpovědi v nich mohou pouze admini. Smazání příspěvku je nevratná operace! Smazáním vzkazu se smažou i odpovědi na něj.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu