Smazat příspěvek

 Chystáte se smazat zprávu (se všemi případnými odpověďmi) z kategorie Diskuze s obrázky:


6.02.2019 (18:04:22)
MrSlehofer obalka :
Tak také po dlouhé době něčím přispěju.
Podařilo se mi dostat svůj OTL sluchátkový zesilovač do decentnější podoby. Bohužel veškeré pokusy o aktivní buzení horní triody vždy vyústily v nepřijatelném max. výkonu bez zkreslení.
Použil jsem tedy pro mě méně chutnou alternativu s transformátorovým buzením, kterému jsem se snažil maximálně vyhnout. Výsledkem je poměrně vysoký max. výkon bez zkreslení okolo 12mW do 32ohm zátěže, vyšší než je pro můj poslech třeba a umožňuje i připojení reprobeden 4ohm přes trafo 1:20 a dosáhnout tak výstupního výkonu až 2,5W.
Pracovní bod je zvolen na hranici max. anodové ztráty a během provozu překračuje anodová ztráta mezní hodnoty. Je tak voleno z důvodů minimalizace zkreslení při vyšších výkonech.
Anodové napětí 205V získávám z 12V přes trafo z USB nabíječky a žhavící napětí 6,0V (volena spodní mez z datového listu pro snížení námahy žhavení ovšem bez rizika otravy katody) je opět získáváno z USB nabíjecího modulu s změněnou zpětnou vazbou.
Dalším plánem je vtěsnat i předzesilovač s další 6N16B a řízení hlasitosti, balance, hloubek a tónu.

Zde je album fotek:
https://mrslehofer.rajce.idnes.cz/El._sluch._zes._V1/

Schéma ve Falstadu:
http://tinyurl.com/y8dfuyak
OBRÁZEK
6.02.2019 (20:06:21)
Pavel_P:
**04
6.02.2019 (20:14:29)
SOB's obalka :
trochu mi uniká přínos OTL, když ho ve finále skurvíš trafem a vazebnim kondem...
6.02.2019 (20:48:55)
VroutekB:
Sem klikl na to schéma a proboha... **18
Dyť z toho leze okem viditelná brambora i v simulátoru. A ještě je to bez zpětné vazby a pracovní bod podle toho jak vítr fouká.
6.02.2019 (21:03:09)
MrSlehofer obalka :
SOB's- ano u toho jsem se sám velice kroutil, o tom že je to bastl není žádný pochyb a rozhodně na tom chci stavět lepší verzi, proto tu i hledám kritiku
VroutekB- Implementace zpětné vazby bez přidání dalších aktivních prvků a se zachováním takto dostupného výstupního výkonu se mi nezdá příliš reálná, ovšem proto to zde zveřejňuji abych zjistil případné možnosti zlepšení. Co bys tedy navrhoval? Osobně bych byl i schopen přidat další 2x 6N16 a zpětnou vazbu a aktivní buzení i do jisté míry implementovat, ovšem bych se rád vešel do této "kapesní" krabičky a zároveň neměl uvnitř vrabčáka (ačkoliv se tomu rozhodně nevyhnu).
6.02.2019 (21:26:47)
VroutekB:
Potřebuješ na vstup dát něco s velkým ziskem a na výstup něco s malým odporem. 6N16 zrovna nezní jako ani jedno z toho.
Z té 6N16 by se tak možná dal udělat diferenciální stupeň na vstupu, jako konce potřebuješ něco s velkou strmostí pro dosažení co nejnižšího výstupního odporu.
Všemu musíš dát správnej bias, jinak to bude zkreslovat jako prase.
Doporučuju začít se čtením na http://www.valvewizard.co.uk/
Dále pak postoupit ke konstrukcím ss vázaných zesilovačů s lampami. Nějaký OTL dělal třeba i Arambajk, snad tam má nějaký slušný konstrukce s podrobnějším popisem.
Jen ze dvou flašek nad sebou s katodovým biasem dobrej zesilovač nekouká.
6.02.2019 (21:35:30)
MrSlehofer obalka :
Super děkuju, stránka vypadá velmi dobře, rozhodně počtu. Takže by bylo vhodnější najít nějaké subminiaturní strmé pentody pro koncový stupeň a budit differenciálem se zpětnou vazbou z výstupu?
6.02.2019 (22:15:16)
Arambajk:
Pokud má zátěž větší odpor (sluchátka) je potřeba koncový elky budit obě vůči stejné elektrodě, katodě. jedno řešení je napájet invertor napětím výstupu, ale to je u sluchátkovýho zesilovače malý, tak druhá varianta je bootstrap např takhle.
OBRÁZEK
6.02.2019 (23:27:17)
VroutekB:
Hmm, tady tohle zapojení budiče konců má nevýhodu, že tu lampu budiče žene do mřížkovýho proudu --> zkreslení. Ale aspoň ten boot-strap je nějaký zlepšení.
Já stavět OTL, pokusil bych se o stejnosměrně vázanej design s celkovou zpětnou vazbou. Asi by to byl složitější ojeb s víc flaškama, ale mělo by to mnohem menší výstupní odpor a relativně menší zkreslení. Ale nevím, mám teď jiný starosti, než si hrát s vakuem. **13 **26
7.02.2019 (13:43:09)
VroutekB:
Teď sem si akorát vzpomněl, docela zajmavá topologie vhodná i pro OTL by mohl být circlotron. (UTFG, docela zajímavá pyzděcovina **01 )
7.02.2019 (13:48:01)
MrSlehofer obalka :
Našel jsem si pěknou subminiaturní nepřímo-žhavenou a poměrně strmou pentodu 6P25B do koncovýho stupně a ten zkusím budit diferenciálem s 6N16B.
Datašit 6P25B (správce stránek neumí assbuku):
https://www.gstube.com/data/611/
7.02.2019 (13:51:20)
MrSlehofer obalka :
circlotron vypadá i poměrně reálně, rozhodně také zkusím**16
7.02.2019 (14:19:43)
Peca303 (web) :
Pro sluchatka je potreba tak maly vykon, ze je podle me zcela dostacujici nechat tu horni lampu jen jako zdroj proudu bez buzeni a pak to mirne zkorigovat celkovou ZV. Zalezi, jestli teda chces stavet zesik na sluchatka nebo na reprak.
7.02.2019 (15:06:24)
MrSlehofer obalka :
Spíše mi jde o zajímavé OTL zapojení s subminiaturníma elkama a se vším nacpaném v co nejmenší krabičce. Prvotní verze i měla horní elku buzenou odporem, který snímal proud spodní.
Něco takového:
http://tinyurl.com/y9ocf7q4
Ovšem to zapojení mělo velké problémy budit horní elku při vyšších výkonech kdy už napětí Ugk nabývalo kladných hodnot a začínal mřížkou procházet proud, a tedy docházelo k nesnesitelnému zkreslení. Si v té simulaci zkus přidat vstupní amplitudu na posuvníku v pravo.
7.02.2019 (17:24:51)
VroutekB:
A k čemu ti je, stavět OTL s miniaturníma flaškama, který na to ani zdaleka nemají výkon?
Jestli si chceš hrát s malejma flaškama, postav z nich bateriovej transceiver na KV. To bude mnohem zábavnější imho, než se pokoušet z komára dělat mamuta. **01
7.02.2019 (18:13:32)
MrSlehofer obalka :
Je mi to k poznání OTL topologie a zároveň malé věci jsou hezké**37 A případně mi nic nezabraňuje ty flašky použít na jinou věc, třeba nějakej mini osciloskop s 3LO1I na kterou mi tu sedá prach či podobné.
7.02.2019 (18:34:01)
VroutekB:
Osciloskop si postav, to schvaluju, ale s tranzistorama a takovej, že s ním půjde skutečně měřit, tj ne jen ukazovat nějaký průběhy. (Tzn kalibrovaná časová základna i vertikální rozlišení, rovná frekvenční charakteristika).
Jako studijní materiál doporučuju začít třeba u ruského C1-94.
7.02.2019 (18:40:54)
MrSlehofer obalka :
Na to tu mám vyhrazenou B10 S4-01 i s origo stínítkem zachráněnou z bohužel nezachránitelnýho Tesláckýho oscíku BMněco s bateriovym napájenim ze šrotu. Je pravda, že na ni bych se už mohl vrhnout.
7.02.2019 (20:42:52)
SOB's obalka :
nešlo by se toho výstupního vazebního kondu zbavit tim, že by se dal reprák proti umělýmu středu napájení ? Buď odporovej dělič, nebo stabilizovanej zdroj napětí, pro takhle malý výkony by to snad nemusel bejt takovj problém
7.02.2019 (20:53:47)
VroutekB:
Výstupní kond je to poslední, co má v elektronkovým bastlu nějakej vliv na kvalitu zvuku.
Bez kondu by to muselo bej stejnosměrně stabilní, což se bude dělat dost obtížně.
7.02.2019 (23:16:52)
Arambajk:
Tak ten výstupní elyt se dá samozřejmě překreslit na druhý konec toho reproduktoru, a nebo se taky dá rozdělit na dva, jeden na zem a druhý na plus, fungovat to bude úplně stejně, protože při tomhle napájecím napětí je vnitřní odpor napájecího zdroje stejně vyšší než reproduktoru. Tady nejsou ty samý problémy jako u 12V zesu s elytem na výstupu.
Jinak, elkovej s diferenciálním napájením se dá, vyberou se elky, anebo dostaví trimrama.
Jinak, ten Circlotron se dá napájet i z jednoho zdroje, přes odpory a elyty křížem od katod k anodám (prostě elyt je ten zdroj).
7.02.2019 (23:33:42)
SOB's obalka :
no, já sem neměl v úmyslu se ho zbavit psychologicky, ale fyzicky
7.02.2019 (23:47:37)
VroutekB:
Jop, má pravdu chlapec! Přesně tohle sem na googlu zahlíd a hned sem si říkal, že je to vcelku elegantní trik. Ale muselo by se to domysled do důsledků a stejně minimálně vytrimovat na nulovej offset a doufat, že tam zůstane.

OBRÁZEK
8.02.2019 (12:26:27)
RayeR (web) :
Jo, naky OTLcicko sem mel taky v planu, ale kupa jinejch veci... Tak sem zvedav, co z toho napachate.
Stavet dneska osciloskop pri tech cenach lenvych digitalu moc nema, taky mi tu seda prach na par obrazovek, ktere uz asi nikdy ukazovat nebudou...
8.02.2019 (14:39:17)
VroutekB:
Tady nejde o vyrábění konkurcnce digitálum, ale o cenné zkušenosti, které zcela jistě získáš, když se ti něco takového povede funkčního seskládat.
Na zmrdujinu se nenaučíš prakticky nic. **22
8.02.2019 (16:08:48)
SOB's obalka :
Ja sem se na zmrduinu naucil docela dost, v podstate vsechno co umim s mikroprocesorama
8.02.2019 (18:42:52)
VroutekB:
Tak mám pro tebe zajmavou motivaci: Postav si z ardujína 5,5 místný voltmetr. Externí čipy jakož sigmadelta ADC zakázány. Povoleny jsou pouze operáky, komparátory, tranzistory a pod. **23
8.02.2019 (20:07:27)
MrSlehofer obalka :
Zajimavá challenge, jsou analogový multiplexery povolený? Představu mám, ale na potřebný rozlišení by bylo třeba 8 ADC vstupů, mrduino jich má jen 7.
8.02.2019 (20:26:51)
RayeR (web) :
Hehe, pri takovymle zadani lze ty spodni 2 digity klidne plnit hodnotou random() :) Ale predpokladam, ze byla myslena nejaka odpovidajici presnost a rozliseni obvykla u jinych profi meraku...
8.02.2019 (21:01:03)
VroutekB:
Ano, multiplexery povoleny (ale klidně si můžš multiplexovat spínacíma JFETama, pokud chceš...)
A ano, samozřejmě když říkám 5.5 místa, tak aby to na 5.5 místa měřilo. 4.5 místa (20 000 counts) by mělo být poměrně hodně snadný. To sme ve škole dělali i jako semestrálky. (Asi jako jedinej užitečnej předmět na celý škole, kdy se skutečně dělala nějaká elektronika).
9.02.2019 (01:35:11)
RayeR (web) :
A v jakem predmetu to bylo? Digi voltmetry sme nedelali ani tady na katedre mikroel. Pokud teda nepocitam Zahlavovy plosnaky, kde is kazdy mohl navrhnout PCB na co chtel. Proste prakticka stranka veci na FELu stala dost za hovno...
9.02.2019 (01:39:21)
VroutekB:
doc. Fischer, katedra měření.
Povedlo se mi vyhrabat i fotku první verze bastlu voltmetru, ještě sem to pak vylepšoval :)

OBRÁZEK
9.02.2019 (01:41:54)
VroutekB:
Ale co sem tak slyšel, tak už ani to není co bývalo, prej tomu předmětu sundali počet kreditů, takže náročnost musela jít taky dolů a celý to zas směřuje do pekel.
ČVUT FEL je prostě škola na h..o, pokud nemusíte, nestudujte tam!
9.02.2019 (18:29:24)
RayeR (web) :
Fischer, to mi neco pripomina, ale predmetu z mereni sem mel jen malo. Pekne zadratovany nepajko, tomu se tak blizilo akorat neco na logickych obvodech, kde sme bastlili neco asi z 10 74xx...
No vidim, ze ste si pekne pohrali, skoda ze to de takle konstantne do pr...
10.02.2019 (11:53:15)
VroutekB:
Byl to tuším (aspoň tenkrát) povinnej oborovej předmět na kybeře, podobor přístrojová technika. Já si to dal jako volitelnej.
10.02.2019 (13:08:54)
Dr. Doktor:
S tím jitím školství do prdele je to všude podobný. Z důvodu nastavení financování se chce co největší kvantita lidí s co nejlepší prospěšností. Kam to vede je všem jasný.
11.02.2019 (15:06:09)
RayeR (web) :
Jo, ja si taky daval par volitelnych predmetu z jinych kateder, aby my tam z te matematiky a teorie pole nehrablo... :)
Zajimave jak kazdy rika, jak to jde do prdele, pritom uz tehda sem si rikal, jak je to nahovno, kam az to jeste muze jit.
11.02.2019 (20:46:28)
VroutekB:
Ti řeknu kam až to může jít: Moje předměty ve druháku na magisterském (obor elektrické pohony, trkace): Ekologie, Ekonomika, Filozofie, Vysoké napětí.
**36**34**34**34**34
11.02.2019 (21:35:59)
RayeR (web) :
"Ekologie, Ekonomika, Filozofie" - proc proboha? Nestaci 1 volitelny z tehle sorty?
11.02.2019 (21:55:23)
VroutekB:
Ekologie - povinná. Ekonomika - povinná. Filozofie - z povinně volitelných (místo ní si můžu dát třeba Teologii, nebo něco ještě lepšího).
13.02.2019 (14:43:48)
RayeR (web) :
Aha, my sme tolik tech sracek nemeli nebo se tam dalo vybrat i neco rozumnejsiho jako treba astrofyzika...
17.02.2019 (22:39:32)
VroutekB:
Teólogie... **36

OBRÁZEK
21.02.2019 (04:35:27)
RayeR (web) :
To je naka Slameckovina... **37
25.02.2019 (09:42:17)
ms-boss obalka (web) :
Hehe, Slámečka mě moc rád neměl. Vždycky jsem seděl až vzadu u okna, kde byla zásuvka, s jednou ex-prcslečnou. Ona věřící, ale jen tak jako, já ateista, ale zase rád cituju z Bible. Úplně nezvládal, když jsme mu z Bible citovali něco, co se mu zrovna moc nehodilo do výkladu **02
25.02.2019 (13:49:44)
RayeR (web) :
Se divim, z toho se da prece vzdycky vybruslit, ze to bylo jen podobenstvi, ze ten zapis v Bibli nesmis brat doslova :)
O Slameckovy tehda chodily nake famy, ze je na chlapecky, tak kdo vi, jestli ted nemusi do Vatikanu na koberecek :)
Nahodou nemas jako ebook Parabilbi od Fleka? To by mohlo byt docela zabavne cteni...
Jinak ja bych vsechny ty nabozenstvi a cirkve zakazala, cloveka jen otravuji... :)
25.02.2019 (18:38:56)
8-bit obalka (web) :
Vždyť ty displeje z NDR skoro nesvítí **02

Jinak my jsme na VUT měli jenom asi 2 povinně volitelné předměty z téhle sorty, tak jsem si jak na bakalářském tak na magisterském navybíral ty samé na které se nemuselo chodit **02

>ebook
Zkoušel jsi libgen?
25.02.2019 (20:41:33)
RayeR (web) :
To vis no, na tech displejich tam trenovalo nekolik generaci studentu... Ja sem udelal chybu, ze sem si s nima postavil sve prvni digitalni hodiny protoze sem je nakrad na dilnach zdarma, za coz se mi po nedlouhe dobe odvdecily vysvicenim a koupil sem tam nake HP/agilent, co sviti stejne furt...
25.02.2019 (23:11:54)
VroutekB:
Kdepak chlapcí, moc se pletete. Ty displeje sou soukromý a né školní, a bylo jich asi pět nebo šest kategorií vybíraných na svítivost. Ty nejlepší kategorie svítí poměrně obstojně, řekl bych srovnatelně s těmi sračkami, které se většina distributorů ještě marně snaží prodat za pekelné ceny.
Samozřejmě moderní LED displeje z číny se svítivostí v desítkách až stovkách mCd na segment při pár mA, to je prostě jinej gang.**04
26.02.2019 (02:34:13)
RayeR (web) :
OK, tak teba byly rozny biny podle svitivosti, ale to neni duvod k tomu, aby ta svitivost po nakem roce vyrazne klesla. To sem do nich poustel max 10mA/segment, plne staticke buzeni D147, zadny MUX...


Přezdívka:*
Heslo:*

█ █   ███   ███   
█ █     █   █ █   
███   ███   ███   
  █   █     █ █   
  █   ███   ███   
Opiš:*

Zde můžete smazat vlastní vlákno nebo kteroukoliv odpověď v něm. Můžete smazat vlastní odpověď v cizím vlákně, pokud na ni ještě nikdo jiný nereagoval. Mazat cizí vlákna a odpovědi v nich mohou pouze admini. Smazání příspěvku je nevratná operace! Smazáním vzkazu se smažou i odpovědi na něj.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu