Diskuze - danyk.cz

Vlákno z kategorie: Hlavní diskuze
Celkem 16 odpovědí.


25.11.2019 (22:28:55) K # IP X
Tim:
Ahoj,
Ne konstruoval jste zde náhodou někdo napájecí zdroj k HeNe laseru? Dostal jsem tlubici, u které shořel právě VN zdroj. Podle datasheetu je zápalné napětí 8kv, provozní napětí je 1800V/5,6mA. K laseru je pridelan predradny odpor 80K, taktéž je o něm zmínka v datasheetu...
Zbývá pouze otázka, jak ma vypadat průběh napětí zdroje, jak ma byt dlouhý zapalovací pulz, případně, jak to správně řešit... Nevíte o nějakém webu, kterby se tím zajímal? Abych ten laser neupekl. Diky
26.11.2019 (08:00:45)  # IP X
VroutekB:
Zapalovací pulz je tak dlouhý, dokud se v té trubici nezapálí výboj ne?
Dyť to máš to samý, jak dělat VN předřadník k jakékoliv jiné výbojce. Jen ten laser je možná na DC (to by normální výbojku časem zrychtovalo).
Provozní napětí je ustálený napětí na výboji, zdroj musí být schopný naprázdno dét těch 8kV.
26.11.2019 (08:12:30)  # IP X
Dr. Doktor:
Já bych to řešil naprosto obyčejně - nějakej polomůstek jedoucí trvale na max střídu a trafo omezený reaktancí (případně ještě sériovou L) tak, aby to dalo těch 5,6mA při požadovaným napětí. Může být VN trafo z TV. Je to malej výkon, všechno ostatní by bylo složitější...
26.11.2019 (10:33:34)  # IP X
Tim:
Ano, výstup bude DC. Čili, ničemu nevadí, pokud by tam třeba naprázdno bylo napětí vyšší, předpokládám, že si to ten výboj stáhne, pokud bude dodrženo to reaktanční omezení, jak píše Dr.Doktor při provozním napětí

Takže zkusím tedy usměrněné trafo z TV, napětí naprázdno dám cca těch 8kVDC a reaktančně to omezím. Supr, díky moc
26.11.2019 (10:41:02)  # IP X
VroutekB:
Omezení rektancí se na DC dělá blbě. Leda bys jí měl v primáru a VN sekundár s celovlnným usměrněním. **02
Mnohem mnohem lepší by bylo, ukrást malý VN DC trafo z kopírky nebo něčeho takového a proud měřit na bočníku v sekundáru a precizně držet těch 5,6mA. Jednoduchá zvládnutelná úloha i s tím malým flybackem z kopírky, 10W to dá, 1800V určitě, 8kV naprázdno taky.
26.11.2019 (19:41:42)  # IP X
Dr. Doktor:
Trafo z kopírky nedá 5,6mA. Ten zdroj musí být dimenzovanej na 8kV*5,6mA=45VA. Jinak jsem samozřejmě myslel trafo z telky omezený na AC straně a s grecem na výstupu.
26.11.2019 (19:44:21)  # IP X
Dr. Doktor:
Jinak samozřejmě může být i trafo z telky s jednocestným usměrněním, zapojený buď jako blokující měnič, nebo klidně i dvojčinný s omezení L, ono to taky funguje. Vzhledem k vyššímu crest factoru na výstupu by to chtělo filtrační kondenzátor, ještě před tím 80k omezujícím odporem (paralelně k výbojce nesmí být kondenzátor).
27.11.2019 (08:19:36)  # IP X
Dr. Doktor:
Si říkám, že to je skoro práce pro měnič ala CCFL (nebo "ZVS") s grecem na výstupu, bude to jednoduchý a funkční.
27.11.2019 (08:41:53)  # IP X
Tim:
OK,diky. No, jen se ohlednout po nějakých VN diodach... Ale takto nějak to zkusil ubastlit. Dik
27.11.2019 (11:57:24)  # IP X
RayeR (web) :
Trafo z kopirky da prd proud, ale zas proc to dimenzovat na 45VA? To zapaleni je jen okamzik, kratkodobe pretizeni to snese. Mam nejake VN trafo z Hene laseru 5kV/5mA, ale musela k tomu byt dalsi elektronika, neni rozptylove.
27.11.2019 (19:22:19)  # IP X
VroutekB:
O tom, že trafo z pořádné kopírky s feritovým jádrem o průřezu cenťák nedá 10W, bych se rád pohádal. **27
27.11.2019 (22:26:19)  # IP X
Dr. Doktor:
RayeR: Ten spínanej zdroj prostě musí umět plný napětí a plnej proud. I když to nikdy nebude dávat naráz, tak hlavně polovodiče se musí dimenzovat na plný napětí (opravdu ani na pár mikrosekund nevydrží víc) a na plnej proud (protože ten tam bude 99,9% času provozu).
28.11.2019 (00:58:38)  # IP X
rayer (web) :
Tak polovodice jasne, myslel sem to trafo, ze staci na mensi vykon. u toho zdroje z kopirky/laser.tiskarny myslim ze staci naky desitky uA na nabiti valce. Samotne to trako s lepsim driverem by asi slo pohonit vic...
28.11.2019 (08:09:11)  # IP X
Dr. Doktor:
Jo, trafo v podstatě stačí na menší výkon. Respektive proud to musí umět furt plnej, ale může se to naprázdno třeba nějak hodně sytit, že by to třeba jinak trvale jádro upeklo.
28.11.2019 (14:33:02)  # IP X
VroutekB:
Tak dá rozum že se ten laser nebudeš snažit zapálit půl dne v kuse... Můžeš udělat časák, kterej tyhle věci omezí. Když do nějaké doby se neustálí hodnoty - vypnout. (aneb opět to, co Dochtor nemá rád - přesně tohle se řeší nejjednodušejc malým procesorem **22 )
28.11.2019 (23:05:56)  # IP X
Dr. Doktor:
Znova píšu, že polovodiče musí bejt dimenzovaný na to Umax i když tam je mikrosekundu a jádro musí umět sycení (i když tam je 1 periodu). Pak je v podstatě jedno, jestli se zapaluje 1ms nebo 10s, za tu chvíli se jádro ohřát nestihne. Pokud je výbojka v pořádku, musí chytnout za jednu VF periodu (takže časovač 1s je až až, to se dá udělat RC článkem).
29.11.2019 (17:07:07)  # IP X
Tim:
Díky, zkusím to z toho VN trafa z TV s usměrňovačem...
Přezdívka:
Heslo:
Text: