Diskuze - danyk.cz

Vlákno z kategorie: Hlavní diskuze
Celkem 10 odpovědí.


5.05.2018 (23:56:58) K # IP X
Dragon:
Zdravím vespolek,
co si myslíte o téhle termokameře? Náhodou jsem na ni narazil a zdá se docela za zajímavou cenu... Hledám něco pro domácí bastlení...https://www.aliexpress.com/item/HT-02-Sell-Hot-Handheld...

Nebo si mám připlatit za něco lepšího? Co si myslíte? Díky
6.05.2018 (09:38:07)  # IP X
Dr. Doktor:
Rozlišení 60x60 se mi zdá dost slabý...
6.05.2018 (10:23:56)  # IP X
Dr. Doktor:
No ale je fakt, že co jsem koukal, tak s vyšším rozlišením stojí dvojnásobek...
6.05.2018 (11:15:54)  # IP X
antibalda obalka (web) :
Případně jako správný bastlíř si jí můžeš ubastlit **04
6.05.2018 (12:05:45)  # IP X
Dragon:
No, někdo ji tu bastlil, jak to dopadlo? 8-bit to byl???

Tak ještě HT-04, ta má 220x160... cena by byla ještě přijatelná
6.05.2018 (15:21:54)  # IP X
Dr. Doktor:
Jo, to...
8.05.2018 (18:22:51)  # IP X
Dragon:
No, zkusím tu HT-04---

P.S. - kdo tady tedy stavěkl tu termokameru? Jak to vůbec dopadlo?
8.05.2018 (19:16:32)  # IP X
antibalda obalka (web) :
Jo, ta HT-04 vypadá lépe. Pak napiš nějakou recenzi, až dorazí.

8-bit tu s tím tenkrát machroval, ale asi to nedopadlo moc valně, když to nemá ani na stránkách a nikdo si to nepamatuje.
9.05.2018 (15:35:03)  # IP X
8-bit obalka (web) :
Stavěl jsem termo"webku" z kamery "nočního vidění" Audi kterou vyrábí FLIR. Původní elektroniku se ale nepovedlo rozběhat pač je nutná složitá inicializace pomocí ECU auta po CAN sběrnici (zřejmě je to záměrně komplikované díky tomu že kamera spadá pod ITAR). Všechny tyhle kamery mají rozlišení 320*256 (+ nějakých pár aktivních řádků jako bonus ze kterési strany) při snímkové frekvenci 60 Hz.

Zjistil jsem funguje samotný snímač a ten se mi povedlo rozchodit. Ještě poznamenám, že těch kamer existují minimálně 3 generace a každá má jiný snímač:
gen1: snímač v keramickém pouzdře s analogovým výstupem (dá se poznat podle kulatého okýnka), ADC na desce. Z kamery leze NTSC nebo nějaká takový sračka;
gen2 (ta kterou mám tady): keramické poudro s obdélníkovým okýnkem, integrovaný ADC, sériový výstup. Kamera má serializovaný digitální výstup po 1 LVDS páru v nějakém divném konektoru. Viz video na Mikes electric stuff:
https://www.youtube.com/watch?v=UlCwb4o7nck
gen3: elektricky podobná jak gen2, akorát ve FLIRu se naučili katovat kosty a snímač nabondovali přímo do PCB. Snímač je slepený ze dvou vrstev (zřejmě křemíku a germania) mezi kterýma štěrbina s vysokým vakuem. Jinak podobný obal a stejný konektor jako gen2.

Zapojení a interface "gen2" snímače je poměrně jednoduchý (piny jsem pojmenoval já):
1 - kostra
4 - AVDD 3V3 - dobře vyprat, na konec dát odpor 1R a keramiky 22u a 100n
5 - AVDD 9V - vyprat, každý zvlášť (v kameře byl vždy kond 22u + 100n a před nima odpor 10R)
7 - DVDD (asi 2,5 - 3,3 V)
8 - AVDD 9V - vyprat, každý zvlášť
9 - RES# nebo SHDN#
12 - RDOUT - náběžná hrana zahájí měření, musí být 1 po celou dobu než snímač vysype celý snímek. Návrat do 0 předčasně ukončí readout
13 - CLK 75 MHz - vstup
16 - INTEGR - vstup, nějaká integrace během vzorkování či co, zkrátka nastavuje zisk buď pro každé 2 pixely které ADC právě měří nebo pro každý pixel. Podle toho co jsem zjistil snímač reaguje na délku pulzu a ne na binární hodnotu. Osvědčily se pulzy o délce 3 CLK každých 7 CLK. Posunutí v čase chce vyzkoušet a netuším, zda je vstup vůbec synchronní a jestli jo tak zda používá jednu nebo obě hrany CLK. Při délce 2 CLK měl snímač daleko menší citlivost a při 4 CLK už byl obraz přesaturovaný.
17 - SDO1
20 - SDO0 - Jakmile se spustí readout, snímač vyvrhne celý obraz po řádcích (těch je 263). Každý řádek je jedna oddělené sekce dat a začíná nějakýma Ačkama (první bit je vždy 1). 1 řádek obsahuje 328 hodnot po 14 b z těchto 2 výstupů (takže 164 z každého). Hodnoty jdou MSB first.

Ostatní jsou všechno země, netuším co je DGND a co AGND nebo jestli je to jedno, takže asi spojit vše dohromady u snímače.
9.05.2018 (15:35:18)  # IP X
8-bit obalka (web) :
Data dostávám do PC pomocí CPLD (stačí 64 makrobuněk) a Cypress FX2. Povedlo se mi to dotáhnout do stavu použitelnosti na domácí bastlení, ale neměl jsem už čas z toho udělat něco co by se dalo prodat jako komerční produkt. Sice není problém dostat obraz na monitor, ale ten vypadá bez úprav jako nějaký náhodný šum ve kterém se absolutně ztrácí reálný obraz. Jenom když třeba před kamerou mávnu rukou je vidět něco jako stín. Pixely mají totiž nejen každý jiný offset ale taky každý jinou citlivost. A to všechno je ještě závislé na teplotě toho pole bolometrů, takže budu muset někdy dát dohromady kalibrační přípravek s peltiery a naměřit pár MB tabulek offsetu/zisku pro celý rozsah teplot při kterých ta věc může fungovat. Jinak snímač by měl umět měřit vlastní teplotu (pravděpodobně na více místech), ale ještě jsem nenašel ze kterých neaktivních pixelů se teplota dá zjistit.

Holt není to tak jednoduché jak to vypadá a dostat ze snímače hodnoty je jenom malá část sraček které je třeba vyřešit **02
9.05.2018 (20:27:38)  # IP X
RayeR (web) :
Jo, pamatuju se, zes kdysi ukazoval obrazek svyho xichtu z te termokamery, ze nebylo uplne poznat, jesi je to clovek nebo ufon :)
No asi v tom zpracovani maji hodne know-how, kere si nechavaji patricne platit, byt uz to ted neni zdaleka zlatej vejvar jako pred lety...
Přezdívka:
Heslo:
Text: