Zrovna momentovej klíč jsem asi nikdy v životě nepoužil, no možná párkrát na praxi... To se snad hodí jen pro utahování hlavy válců, na všechno ostatní snad máš cit v ruce.
Dr. Doktor: Jakmile si alespoň trochu děláš na autě něco sám, je dobrý momenťák mít. "Mám cit v ruce" je obvyklá mantra amatérů a vesnických mechaniků, obvykle tě to přejde hned co se ti povolej brzdy po výměně destiček a nebo ti začne vaklat nedotažené kolo (oboje se nám s kamarádama stalo). Dneska máš v každém servisnávodu psané momenty úplně všude, případně není problém si najít v tabulkách "maxiimální rozumné momenty" v závislosti na průměru a pevnosti šroubu, tak proč to prasit "od oka"?
Pardon že vám do té mantry vstupuji, já teda šrouboval jen hlavy na velkém kompresoru, v autech se prakticky nehrabu. Auta sou aby se v nich jezdilo, ne aby se v nich člověk furt hrabal :D
Ale někdy je lepší si koupit díl za 5 stovek a vyměnit si ho sám s jistotou dobře odvedené práce, než zaplatit 8 tisíc v autorizovaném servisu za často pochybný úkon.
A kompresory sou na to, aby se s nima kompresorovalo a ne se v nich vrtalo :)
Jinak dostal sem malou vrtacku/frezku a jehlovy pilniky, v praci sem je pouzival a kdyz sem potreboval neco vypilit doma, tak sem zistil ze to de bez nich dost blbe. :)
Jenže když on chudák dokopresoroval, přestal úplně tlačit, pač v něm prdla ta ventilová planžeta a to smetí z nich tam vybombardovalo tu leštěnou plochu pod planžetou - vypadalo to tam, jak kdyby ten hliník okousal hladovej potkan
Pri cene kalibrovaneho stredneho momentaku 20-100Nm nema zmysel spekulovat. Dorvat sroby kolies obvykle problem neni ale postrhat mensie sroby v hliniku je jednoduche. Mrdat sa s tym len tak podla citu je sarlatanstvo a raz ta to pekne vytresta. 40€ nieje tak vela pokial niesi sedy.