Smazat příspěvek

 Chystáte se smazat zprávu (se všemi případnými odpověďmi) z kategorie Hlavní diskuze:


16.02.2016 (18:00:24)
Radek obalka :
před časem se tu řešilo uhnívání kontaktů spínačů a relátek při provozu pod enormě nízkým proudem. Dneska na to přišla řeč v práci, dokázal byste to někdo popsat? **01
16.02.2016 (18:09:41)
Arambajk:
Ale to se týká běžných relé, kde kontakty přirozeně oxidují, ale počítá se s tím, že to vypínací oblouk vždycky sundá.

To máš stejný jako s tím, když tady někdo dětem zakázal cestou ze školy mačkat všem zvonky a mě tedka měsíc končily balíky na poště protože ty kontakty prostě nepoužíváním zoxidovaly tak, že to pak už vůbec nespínalo:)
16.02.2016 (19:01:12)
Dr. Doktor:
Já nevím, mě to přijde jako blbost... To spíš zaoxiduje nepoužíváním, ale ne malým proudem.
16.02.2016 (19:28:12)
Radek obalka :
jenže to by potom muselo shnít tak jako tak, když leží třeba rok někde v šuplíku. To se mi moc nezdá.
16.02.2016 (20:36:31)
Dr. Doktor:
Ty kontakty se podle mě čistí přepínáním, a řekl bych že je jedno, jestli tam proud teče nebo ne. Akorát když ho teče moc, rychleji se opálí...
16.02.2016 (23:14:12)
Martin12:
taky si myslím že se čistí přepínáním, vem si třeba staré poctivé odporové dekády, před použitím by jsi měl protočit celý přepínač u každé hodnoty aby jsi očistil zaoxidované mosazné kontakty, u relátek si mysím že to bude podobné s tím čištěním
17.02.2016 (08:55:16)
Arambajk:
Tak otočný přepínač je něco jiného, vzpomínám, že nejsem sám, komu tu jednou za čas začnou poblikávat ledky na 12V za AC vypínačem, a taky mi už bylo vyčteno použití AC relátek místo signálových.
17.02.2016 (10:45:37)
VroutekB:
Tak neasi, když pro signál se ty kontakty zlatí, aby to dobře kontaktilo, a pro hustoproud se používá třeba AgNi, AgCdO, AgSnO,... je to celkem věda :-)
17.02.2016 (19:28:51)
milan obalka :
mě taky blikaj za bakelitovym páčkovým... montuji danykovo jednotlačitkove ovladani **01
17.02.2016 (19:42:51)
RBMK obalka (web) :
U BM463 mi vždycky chodila synchronizace časové základny na <->, ale když jsem párkrát protočil přepínačem polarity a zdroje synch., tak najednou běhá jak víno **16
17.02.2016 (22:59:28)
Dreit obalka :
Stává se to, ve firmě kde jsem krátce pobyl se to taky řešilo. Jeden člověk rozebíral a čistil tlačítka, další v omezených prostorách na desce přepajoval odpory aby zvednul proud tlačítkem.
18.02.2016 (15:43:04)
VroutekB:
To mi připomíná mercury wetted relay pro snížení contact bounce time... **01
18.02.2016 (19:17:35)
ceňák:
Zrovna o víkendu jsem tuhle pitval otěckův ntb Sony Vaio, kde léta nechodilo levé tačpedové tlačítko. Fotřík takové ty kecy že prý ovladač, softvérová záležitost blablabla, tak jsem to kuchnul a přímo na systémové dps to mělo klasické letovací dps-tlačítka, změřím to multimetrem a levé bylo neprůchozí. Stříkl jsem na něj Kontakt plus a už to valilo.
Jinak nic do toho nalité nebylo nebo tak něco, fotřík to používal, až to přestalo jít, takže teorie o mechanickém samočištění mačkáním tady asi neplatí.
Takže kdoví, jak to vlastně je, ta fyzikochemie těchle věcí je docela nevystihnutelná.
Kdyby do těch tlačítek Soňáci pouštěli aspoň tak 200 mA, tenhle problém by možná nikdy nenastal **02
18.02.2016 (20:18:49)
Radek obalka :
jo, kontaktol je všelék **02 Zajímavá diskuze, díky **07
19.02.2016 (02:59:13)
8-bit obalka (web) :
Jj, ta rtuťová relátka jsou parametrově hodně zajímavá, akorát je tam omezení, že se musí vždycky osazovat v určité orientaci. Mám tady nakuchaných pár takových jazýčkvých, prý 50 W max, 500 V, 3 A staticky nebo 2 A při přepínání. Jsou dvojité a mají magnetické stínění. Rozměry 20 *7,5 * 12,5.

Jinak je fakt že obyčejná tlačítka strašně ráda hnijou bez ohledu na používání, proto do všeho dávám hermetické typy.
19.02.2016 (17:39:12)
RayeR (web) :
Jo, mechanicky tlacitka to je i radost v audiotechnice, kdyz treba casem zacne krapat zvuk kvuli prepinaci vstupu, kterym se dlouhou dobu nepohlo. Asi by to bylo lepsi predelat elektornicky a signal prepinat nakejma jazkyckama ve skle. Nevim ted jakej matros je na ty kontakty nejlepsi, asi zlato?
19.02.2016 (19:20:05)
ms-boss obalka (web) :
zlato, stříbro, platina, palladium... pro slaboproudý audio je ti to u vakuovanýho relé buřt
19.02.2016 (22:52:59)
VroutekB:
U těch relé a audia je problém hlavně nelineární přechodový odpor kontaktů. Přepínání signálu polovodičema je v určitých ohledech lepší, ale taky ne všespásný. Obojí má svoje pro a proti a netroufal bych si tvrdit, že jedno bude výrazně lepší, než druhé. S obojím lze dosáhnout jak velmi sračkových, tak velmi solidních výsledků.
21.02.2016 (12:27:40)
ms-boss obalka (web) :
Tak máš buďto to relé používat tak, aby jím tekl naprosto nepatrný proud, aby se ta nelinearita projevovala nepatrně, nebo do toho relé necpát napětí, ale proud. Pak je ti nelinearita u řitě.
22.02.2016 (21:59:28)
ceňák:
Tak teoreticky vzato, když jsme ochotni prohánět drahocenný audiosignál mnoha polovodičovými přechody za účelem jeho zesílení, a tím dobrovolně měnit jeho tvar k nepoznání, vřazení dalšího páru mosů za účelem jeho spínání/vypínání už to snad víc zkazit nemůže, že (:
Jenže, mechanický kontakt je mechanický kontakt, to je kov na kov a né nějaký pofidérní křemík, vážení **09
22.02.2016 (22:22:00)
ceňák:
Jinak Příručka pro navrhování elektrických obvodů od Křišťana a Vachaly praví na str. 110 v kap. o relatech toto:
„Dotyky relé jsou obvykle ze stříbra; pro těžší provozní podmínky a větší výkony se používá platina, wolfram nebo paladium. Zlato se používá pro malé proudy při nebezpečí koroze. K dosažení výhodnějších vlastností se používají slitin, např. AgNi (pro střední výkony a větší odolnost za tepla), AgCu, AgCd (odolné proti spečení a otěru pri dobré schopnosti zhášení oblouku), AgPd (pro větší výkony), AuNi, PtIr (malý přechodový odpor, odolnost proti opalu). Kontakty mají tvar čočky, kužele nebo nízkého válce.
Spolehlivější činnosti se dosáhne rozdvojením konce péra zářezem, přičemž každá část má vlastní dotyk. Ke zlepšení funkce se někdy relé vkládá do krytu, kovového nebo z izolantu. Vliv oxidace kontaktů lze zmírnit jejich uzavřením do inertní atmosféry.“


Přezdívka:*
Heslo:*

  █   ███   ███   
 ██     █   █     
█ █   ███   ███   
  █   █       █   
  █   ███   ███   
Opiš:*

Zde můžete smazat vlastní vlákno nebo kteroukoliv odpověď v něm. Můžete smazat vlastní odpověď v cizím vlákně, pokud na ni ještě nikdo jiný nereagoval. Mazat cizí vlákna a odpovědi v nich mohou pouze admini. Smazání příspěvku je nevratná operace! Smazáním vzkazu se smažou i odpovědi na něj.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu