Smazat příspěvek

 Chystáte se smazat zprávu (se všemi případnými odpověďmi) z kategorie Hlavní diskuze:


24.02.2016 (16:42:50)
antibalda obalka (web) :
Čau chlapi,
potřebuji nějaký co nejjednodušší PWM regulátor na regulaci otáček DC motoru. Potřebuji udělat nějakou jednoduchou řídící jednotku do el. koloběžky - je tam motor o parametrech 36V 250W. Regulace by měla fungovat podle napětí - potenciometru na řídítkách, důležité je, aby byla opravdu od 0 do 100%.
Díky za nápady
24.02.2016 (18:08:55)
MrSlehofer obalka :
já na svojí elektroběžce měl regulátor s 555 a ten v poho zvládal 0-100%
(měl jsem tam motor 24V 250W a dvě 12V baterie v sérii a spínaly to fety)
PS: někde tu mám ještě střeva tak se můžu podívat
24.02.2016 (18:30:53)
Radek obalka :
TL494 **04 Nebo tenhle Arambajkovo udělátor, jestli to má bejt koloběžka: http://arambajk.blogspot.cz/2014/07/pwm-regulace-s-tl49...
24.02.2016 (19:00:58)
antibalda obalka (web) :
Na to arambajkovo zapojení jsem koukal, je to sice paráda, ale nechce se mi do toho - není to z lenosti, ale kvůli tomu, že ta koloběžka je pro kolegu z tátovy práce a mě se do toho nechce vrážet moc času ...
24.02.2016 (19:33:43)
Arambajk:
S regulátorem momentu je to mnohem pohodlnější na ovládání a bude i šetřit baterky od záběrnýho proudu motoru. Pro 36V je třeba dát do toho mého zapojení ale stabilizátor 7818 a zenerku D4 dát 18V.
24.02.2016 (19:34:21)
Dr. Doktor:
Rukojetí zadáváš moment, neboli proud motoru. Regulátor tedy musí obsahovat proudovou smyčku (se snímačem proudu). Nastavovat pouze šířku pulzu (a tedy napětí motoru) bez omezení proudu není dovoleno - hrozí zničení měniče a motoru nadproudem.
24.02.2016 (19:55:46)
milan obalka :
na motokolečku mě ale to nastavení momentu sere. nepohodlné. protože to ustavičně mění rychlost dle terénu **02 ale zvykne si člověk
24.02.2016 (20:05:21)
Arambajk:
milan: tak dodělat nadřazený otáčkový regulátor, úplně nouzově jeden operák a porovnávat vyhlazený napětí na motoru s nastavenou hodnotou. Kdyžtak odzkouším. Nebude to tvrdý jako s otáčkovym čidlem teda. Je pravda že u toho kolečka by to bylo praktičtější.
24.02.2016 (20:59:01)
Radek obalka :
já bych ty stabilizátory posichroval ještě 7824. Ten je přece jen dělanej na 40V **13
24.02.2016 (21:08:43)
Arambajk:
jo pravda, 36V baterka taky asi nebude moc tvrdá. lepší by bylo TIP122 a zenerku 18 až 20V. Ono je tam furt co vylepšovat, třeba ty děliče, jak bylo řečeno kdysi, R4 a R6 menší, ovšem to se pak musí propočítat a vybrat hodnoty. Bočník by stačil 10mR na ten 36V 250W, tranzistory na 55V taky nic moc rezervy, musí tam být dobrý svitek blízko.
Ovšem tady to vypadá, že by to chtělo zjednodušit ještě, otázka je jak.
25.02.2016 (00:29:35)
VroutekB:
Zjednodušit by to šlo (z hlediska součástek/zapojení) užitím vhodného mixed-signall mikrokontroléru, který by měl dostatek analogové výbavy (integrovaná konfigurovatelné PGA, opampy, komparátory), např něco z řady STM32F3... akorát je to asi jak s kanónem na vrabce, řídit stejnosměrnej motor 72MHz 32bit MCU s HWovým FPU... **03

Podle mě však na tom zapojení s 494 nic složitého není, tudíž jakékoliv kecy o čase, složitosti a náročnosti, jsou jen pusté výmluvy... **01
25.02.2016 (05:07:27)
antibalda obalka (web) :
Arambajk -->
Kdyby to nějak šlo zjednodušit, byl bych velice rád. Klidně bych mohl vypustit tu rekuperaci - původní měnič ji taky neměl. Je to dětská koloběžka a nemyslím si, že děti by zrovna brzdění motorem využívaly :-)
25.02.2016 (08:31:50)
Pavel_P:
Delal jsem regulator na elektro kolo a je to na prd, primo potakem ovládat stridu, při rozjezdu, jizde do kopce atd to moc kope je to potřeba delat po mirne hyperbole, proto sem to nakonec delal v MCU a nazval to hyperbolic PWM driver.
25.02.2016 (11:20:31)
SOB's obalka :
já nevim proč se posíráš z rekuperace, to bude rekuperovat automaticky přes substrátovou diodu v tom mosfetu
25.02.2016 (11:52:13)
VroutekB:
A děte nekam s hyperbolama a podobnyma idiotovinama. Je treba regulovat moment ynteligenti, zřejmě vám to nestačí říct jednou slusne. V aute taky pedalem neovládáš otacky motoru, ale v podstate moment.
25.02.2016 (17:45:11)
antibalda obalka (web) :
Tak jsem to Arambajkovo zapojení nakreslil do Eaglu : http://y54.imgup.net/asdasda342.png Použil jsem MOSFETy na 100V, takže jsem docela zvětšil rezervu. Akorát budu muset upravit pozici nuly, aby to jelo od začátku potenciometru ...
25.02.2016 (18:12:48)
Arambajk:
Aspoň čtvrtinu z rozsahu bych nechal na rekuperaci, třeba jim to přijde zajimavý. Prostě pod dolní konec dráhy dáš trimr a tím nastavíš polohu nuly libovolně. (Nejlepší by bylo, kdyby šel plyn upravit aby ho pružiny držely v nulové poloze, ale to je asi složitější.)

Bočníky 0,33R 5W nelze. ten 10mR 5W se prodává v gme, je to akorát.
Proč se ti nelíbí D3 za R10?
Místo stabilizátoru bych dal radši ten darlington + zenerku.
Mosfety ok.
25.02.2016 (18:38:59)
Arambajk:
Jo, co je tam vlastně za baterku, resp jaký je její maximální a minimální napětí běžný?
R4 (na tvym schematu) můžeš vynechat a zenerku D4 zvednout radši na 24V. Jednak dělá deadtime a pak taky musí vyjít posun napětí pro oba případy. Při vybitý baterce, aby na tom IRF5210 bylo aspon 7V na gate a při plně nabitý naopak, aby se bezpečně vypnul. TL494 bych viděl napájet 20V nejlépe.
25.02.2016 (19:03:32)
antibalda obalka (web) :
Baterky jsou tři bezúdržbový olova zapojený do série tj. napětí od 31,5V do 43V.
Tady je upravené schéma : http://p42.imgup.net/asdasd3dac.png
Je pravda, že stabilizátor nakonec použít nemůžu - i 24V verze má maximální vstupní napětí 40V ...
Proč se ti nelíbí D3 za R10? To byla chyba. Popravdě jsem zatím to schéma moc nepochopil, takže nyní jsem čistokrevný kopírák :-)
25.02.2016 (19:36:09)
Arambajk:
Lepší to nekomplikovat tedy. trimr pod dolní konec dráhy jsem myslel doslovně tak jako je to tady: http://picasaweb.google.com/arambajk/Ostatni#6255293283... když má trimr stejnou hodnotu jako potenciometr plynu, tak se dá poloha nuly nastavit přesně od kraje až do středu.

Pb baterky, no s tím rozsahem napětí je to mizerný. Při 31,5V dobrý, při 43V bude deadtime nula a bude to topit, a při 47V se polomůstek prorazí..

To je daň za jednoduchý zapojení. Možná mám ale řešení, místo stabilizátoru dát do serie prostě taky zenerku 24V, aby napájení TL494 se hýbalo s napětím baterky. Pak bude deadtime konstantní. Při přepětí baterky se akorát bude přetěžovat dolní gate mosfetu napětí, ale ta izolace vydrží víc než +-20V. Aspoň nebude hrozit průraz. Zapojení se tím dále zjednoduší.
25.02.2016 (19:49:28)
Arambajk:
jo a ještě.. princip těch D1, D2 je záporný napětí na pinu DTC, tj ten pin DTC musí být na zemi, ne na nich taky. taky daň za jednoduchost.

http://picasaweb.google.com/arambajk/Ostatni#6255302594...
25.02.2016 (20:18:06)
Arambajk:
Tak jsem ten prototyp tady upravil takhle a chodí to bezproblému, asi to ještě odnesu na regulovaný zdroj zítra podívat se jak to chodí v krajních hodnotách napětí.
25.02.2016 (22:30:40)
VroutekB:
A to je kruci takový problém tam strčit třeba IRS2004 místo vymýšlení těch bizarností co fungují podle počasí? **19
25.02.2016 (22:57:50)
Arambajk:
Jen nezapomenout prohodit vstupy u TL494 pak, aby to omezovalo normálně střídu na 90%
http://picasaweb.google.com/arambajk/Ostatni#6255350309...
25.02.2016 (23:16:42)
VroutekB:
Tak jak jsi to namaloval to taky nebude nejspíš chodit.
C1 a C2 musí na V+, do emitoru odpor a na INput IRS. !!!
25.02.2016 (23:19:21)
VroutekB:
...a Vref zapojený na 15V a Vcc nikam? wtf?
25.02.2016 (23:23:23)
Arambajk:
25.02.2016 (23:25:44)
VroutekB:
Do série s D1 bych ještě přidal malý odpůrek, několik ohm...
25.02.2016 (23:26:30)
Arambajk:
Jo, už toho nechám dneska, člověk by měl správně udělat prototyp, odměřit, desku, a pak něco prezentovat.
25.02.2016 (23:26:43)
VroutekB:
A gejtový votpory bych s klidem výrazně zvětšil, klidně až na 47ohm. (redukce překmitů, rušení. A zas tolik spínacího tepla to nepřidá).
26.02.2016 (06:58:48)
antibalda obalka (web) :
Arambajk -->
Ok, udělám to podle toho jak jsi to nakreslil tady a uvidí se :-) Aby se nepřetěžoval gate toho dolního MOSFETu, tak bych mu na jeho gate plácnul 18V zenerku ?
26.02.2016 (08:22:01)
antibalda obalka (web) :
26.02.2016 (08:22:35)
Arambajk:
ad zenerka na gate - nelze, TL494 by spínal natvrdo do zenerky a topil. Lead zase vrátit ten 47R odpor.

Na druhou stranu to zapojení s tím IRS2004 bude bytelnější a i menší deska, méně nožiček.
26.02.2016 (10:37:27)
VroutekB:
Antibaldu koukám baví vymýšlet si zbytečné komplikace...

Jinak by to zapojení šlo ještě slušně očesat na funkční minimum. Například u toho bootstrapu vážně nepotřebuješ 100uF elyt, tam stačí 1uF keramika. (avšak nesmí nikoho napadnout dávat přes G-S votpory, který sou tam stejně na prd :-) )
26.02.2016 (11:07:00)
Pavel_P:
No to budou kusance, priskoky vpred jak v autoskole **02 pamatuji si jak na elektrokole sem s tim zacinal, kazda změna hodnoty potaku při stoupani , to bylo , no mozna koloběžka se bude chovat jinak,

Nakonec to m8m ještě vzlepseno tak ze změna potaku nejde primo do PWM ale teprve přes dlouhe prumerovani, takte se to například plynule rozjizdi i když je potak nadoraz, samo ze to sleduje moment motoru.
26.02.2016 (16:33:05)
Arambajk:
Odpory přes G-S jsou přece kvůli tomu abyses nebál za chodu vytáhnout to IR z patice.

Regulátor proudu žádný přískoky nezpůsobuje.
26.02.2016 (20:40:53)
antibalda obalka (web) :
Vy mi dáváte, hoši. Původně jsem si myslel, že to bude sranda, že udělám nějaký jednoduchoučký PWM regulátor s 555kou a nakonec to skončí u takovýho "monstra" :-)

Tady je překreslený schéma s mostem, snad je to dobře : http://j13.imgup.net/aswdasc1b7.png
Ještě by mě zajímalo zapojení chyb. zesilovače v TL494ce, protože na původním byly prohozeny vstupy samotného zesilovače ...
26.02.2016 (21:39:47)
Arambajk:
Aspoň to bude pěkně šlapat :)

Tohle je běžnější použití TL494. Regulace střídy 0 až 90%. V tom předchozím byly kvůli úspoře jednoho invertujícího stupně v driveru prohozeny vstupy OZ.

Pokud bude baterka trvale na můstku a zapínání řízení zvlášť, tak bych ty G-S odpory nevynechával, vejdou se snad.

Cílem nezapojeného OZ je dělat nulu na svém výstupu, takže možná vhodnější plus na mínus atd, nevím.
26.02.2016 (21:58:16)
antibalda obalka (web) :
Popravdě, ono tam v té koloběžce moc místa není, ale ty odpory tam ještě někam v těsnám. Dokonce mám i tu nesilovou část v SMD ...
Teď na to začnu nějaký stylem navrhovat plošňák a pak se pochlubím o výsledku, zatím díky moc :-)
26.02.2016 (22:03:18)
VroutekB:
Pavla tu zřejmě baví ze sebe opakovaně dělat blbce...

Spojený vstupy OZ sou k h..., kdes na něco takovýho přišel? Situace na výstupu OZ se pak bude odvíjet podle vstupní nesymetrie a je naprosto nedefinované, co se pak na výstupu objeví. **14

A mimochodem, rozhodně to správně zapojený není. Vysvětli mi například, jak R11 měří proud kotvou, když je v sérii s baterkou a né s kotvou? **36
Na výstupu stabilizátoru nevím jak si to představuješ s pár 100nF, když odtud pak budeš dobíjet ten 1uF v bootstrapu a ještě natvrdo, přitom jsem jasně říkal, že do série s tou diodou má přijít odpor.
Dál to nemíním zkoumat...
27.02.2016 (16:02:12)
antibalda obalka (web) :
Arambajk blbec rozhodně není, blbec jsem já, že to ani pořádně překreslit neumím ...
27.02.2016 (19:40:42)
VroutekB:
Ale on ten správný Pavel ví, kterého myslím...
28.02.2016 (11:47:09)
antibalda obalka (web) :
Tak tedy konečné schéma, jestli na to ještě někdo pro jistotu koukne :-) http://g48.imgup.net/dfsdffds6fea.png
28.02.2016 (12:55:19)
Arambajk:
C7 co nejblíž mosfetům, ne za bočník.

Koukám ještě mi tam vypadla P složka z regulátoru, s C2 do serie odpor. Vhodná hodnota se pak dopočítá, naladí (47K řádově)
28.02.2016 (16:56:45)
antibalda obalka (web) :
Blíže ho asi nedostanu : http://t04.imgup.net/asdasde367.png
28.02.2016 (19:22:22)
Arambajk:
Poloha svitku je ok.

Sjednotit izolační vzdálenosti.
28.02.2016 (19:59:32)
VroutekB:
Šéfe, doplň si tam taky lokální blokovák ke gatedriveru. To kilometrový vedení k tomu elytu 100uF je prd platný.
Pin 6 gatedriveru má jít přímo na source horního mosfetu a né paralelně se silovou cestou. To jak to máš nyní je přímo recept na odprásknutí gatedriveru záporným překmitem.
Do napájení vřaď tlumivku 50-300uH před stabilizátor, přímo na vstup.
Místo děr do plošáku bych osobně raději použil fastony (ale až to budeš popáté z koloběžky vyletovávat, ono ti to dojde :-) )
Na ponciometr a přívod použít taky vhodné konektory, třeba Molex/Amphenol MF30 (MF42). Ty jsou na tyhle věci úplně parádní
Postrádám na desce nějaký větší filtrační elyt na silovině, ty 2u2 nejsou zrovna moc, vzhledem k těm proudům. Leda že by baterka byla opravdu blízko.
Zbytek layoutu sem moc nezkoumal...
28.02.2016 (20:24:59)
VroutekB:
Mimochodem, tu zemní cestu k dolnímu sourcu bych se ještě vynasnažil zminimalizovat co do délky. Ono to takle asi bude chodit taky... ale stejně, zkrať to. (půjde to, jen to natáhni jinudy).
Ideálně, když půjde souběžně s cestou k dolnímu gejtu. Tím se minimalizuje parazitní indukčnost.
28.02.2016 (21:21:03)
antibalda obalka (web) :
Izolační vzdálenost jsem sjednotil.
Díry do plošňáku mají vyšší poslání, nyní v koloběžce jsou silové konektory, které využiji, takže nebude problém s připojením a odpojením jednotky.
29.02.2016 (07:31:54)
Pavel_P:
Budte v klidu, VroutekB mysli asi mne.


Přezdívka:*
Heslo:*

███   █ █   ███   
█ █   █ █   █ █   
███   ███   ███   
█ █     █     █   
███     █   ███   
Opiš:*

Zde můžete smazat vlastní vlákno nebo kteroukoliv odpověď v něm. Můžete smazat vlastní odpověď v cizím vlákně, pokud na ni ještě nikdo jiný nereagoval. Mazat cizí vlákna a odpovědi v nich mohou pouze admini. Smazání příspěvku je nevratná operace! Smazáním vzkazu se smažou i odpovědi na něj.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu