Smazat příspěvek

 Chystáte se smazat zprávu (se všemi případnými odpověďmi) z kategorie Hlavní diskuze:


18.03.2016 (15:34:39)
Dragon:
Zdravím,
nějaký tip na levný měřič teploty (klidně od číňanů) s PWM výstupem? Rozsah teplot 0-100°C. Na přesnosti zas tak nezáleží, spíš na ceně **01
18.03.2016 (16:05:29)
8-bit obalka (web) :
Na co se může někomu hodit měřič teploty s PWM výstupem? K vyhodnocení stejně potřebuješ nějaký procesor, takže není jednodušší prostě vzít termistor, zapojit do série s odporem (termistor na VDD, odpor na zem) a střed mrdnout na A/D převodník?
18.03.2016 (17:12:06)
Dragon:
Tak to už raději PT100, alespoň to bude lineární. mikro tam bude stejně, ale nechce se mi tam spát složitý výpočty na převod závislosti termistoru... snad to nebude moc náchylné na rušení
18.03.2016 (17:50:49)
Radek obalka :
to asi nebude větrák řízenej teplotou **02
18.03.2016 (18:01:55)
Dragon:
ne :D
18.03.2016 (19:39:48)
8-bit obalka (web) :
Pokud opravdu "na přesnosti zas tak nezáleží", tak by neměl být problém použít odporový dělič s termistorem. Pač má skoro lineární závislost napětí na teplotě **22

Pro dělič s 10k NTC Murata (NCP21XV103J03RA) a odporem 2k4 používám tento výpočet (hodnota ADC je zarovnaná doleva):
INT16 teplota = (INT16)(((DWORD)ADCW * 30500) >> 16) + 671;

Teplota vyjde v 1/256 °C a pro rozsah od 25 do 85 °C by se měla vejít chyba výpočtu do 1 %.
18.03.2016 (19:41:09)
8-bit obalka (web) :
Naopak zapojení z PTC nebude mít lineární závislost pokud nepoužiješ zdroj konstantního proudu.
18.03.2016 (19:56:51)
Dragon:
Pravda, díky za upozornění, tak to asi nakonec udělám podle tebe. Díky za tip **01
18.03.2016 (20:11:30)
VroutekB:
NTC v děliči je lineární JEN A POUZE po linearizaci odporem paralelně k NTC. Fucking study guys. Jinak ty vaše lineární aproximace měří leda tak sračky...

Např.: http://en.tdk.eu/blob/531110/download/3/pdf-application...
18.03.2016 (20:42:01)
8-bit obalka (web) :
Do píče, než jsem takových věcí prodal už cca za 400 litrů tak jsem to asi napřed počítal, ne?!?! Nebo je moc složité namrdat do excelu závislost z datasheetu a zkontrolovat ten přepočet? Pro měření pokojové teploty se vejde chyba výpočtu cca do 0,1 °C a pro otopnou vodu do 0,5 °C! Jak je to asi možné? Používám jen dělič bez jakéhokoliv paralelního odporu nebo jiných píčovin.
18.03.2016 (20:47:08)
VroutekB:
Z toho jak sem tě nasral soudím, že sem uhodil hřebíček na hlavičku **37**37
18.03.2016 (20:57:13)
8-bit obalka (web) :
Jo, je fakt že mě občas pěkně sereš tím tvým řeknu přímo hovnožroutstvím **02
18.03.2016 (21:01:25)
VroutekB:
A do píči s hovnožroutstvím, vím jakým vzorečkem sme linearizovali 22k NTC proti 22k odporu, aby to měřilo v rozsahu -20°C až 100°C v trakční baterce...
To že ta lineární aproximace nějak funguje pro rozsah pár stupňů někde okolo pokojové teploty mě ňák dvakrát neosloví **02
18.03.2016 (21:08:44)
VroutekB:
Pokud máš chuť napsat, že 22k NTC do 22k odporu je píčovina, tak s chutí do toho, souhlasím. Letos sme to polepšili a NTC jdou proti zdroji proudu, který je tvořen 0,1% current sinkem proti 4tranzistorovýmu Wilsonovi, čas ustálení proudu v jednotkách us, matice 36 termistorů, 16bit SDADC. **37
18.03.2016 (21:30:35)
8-bit obalka (web) :
Jj, je fakt že 120 stupňů rozsah je hodně a určitě bych tam nedal 22k odpor. Ale stejně to "vylepšení" mi připadá jako těžký overkill - nešlo prostě použít dělič s odporem kolem 10k a nelinearitu pár stupňů pak kompenzovat výpočtem? To se někomu chtělo se s tím takhle srát? Vždyť teplotu baterky přece nepotřebuju znát na desetiny stupně, nebo se pletu?
18.03.2016 (21:33:30)
VroutekB:
Máš pravdu, neni třeba znát teplotu baterek, ale naši elektromechanici potřebují přesná data pro tepelný design, např. měření tepelné kapacity a pod. (snaha zkonstruovat co nejlehčí a nejmenší trakční akumulátor). Loni se nám to příliš nedařilo a z nespolehlivýho měření teplot nešlo získat moc užitečných dat.
Ta analogová blbost co sem vymyslel s kolegou je možná už zbytečný overkill, ale tak ten pár BCV62 jeden lepší R2R operák a jeden 0,1% odpor a pár smetí vokolo tolik cenu nepřidá. (Multiplexry do ceny nepočítám, ty tam byly aj loni, vobyčejný 4051čky v napěťovým režimu - takže vopravdu nic moc).
19.03.2016 (02:45:56)
RayeR (web) :
Kdyz uz je tam procesor, tak komu by se chtelo srat s termistorama a nakyma zdrojema proudu? Kdyz mame DS18B20 ci lepsi...
19.03.2016 (09:26:47)
Dragon:
Rayer -> akorát mi není jasný, když dám více DS18B20 na tu one wire sběrnici, jak se mezi sebou identifikujou navzájem?
19.03.2016 (12:17:06)
metan obalka :
Kazdy DS18B20 ma unikatni 64 bit ID v romce. Bud je jednou prectes a zadratujes do programu, nebo musis prohledavat sbernici viz treba: https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/...
19.03.2016 (15:28:35)
RayeR (web) :
Tak tak, to hledani je sice trochu psycho, ale muzes mit desitky cidel na desitkach metru 1 vedeni...
19.03.2016 (15:39:48)
VroutekB:
jasně, a těch 8x 36 = 288 dallasů bude platit kdo? A funguje ta pošahaná sběrnice v "silně průmyslovým" prostředí? (rozuměj: čidla přímo na elektrodách akumulátorů, kterými pulsně teče nějakých 300A?)**02
19.03.2016 (15:52:42)
RayeR (web) :
Se podivej na TME, od 100ks za 27.59 Kč, platit to bude asi ten, kdo vam plati i motory a trakcni baterky a vsechno ostatni, tak nerikej, ze by nebylo par tisic na senzory :) My toho kupujem stovkovy mnozstvi nekde od cinanu, kery sou uz zality v nakym epoxidovym pouzdru a s vyvodama, dava se to treba do navesu na kontrolu teploty nakladovyho prostoru, s rusenim problem nebyl, pro to pouziti v baterce si netroufam soudit, netusim jaka je geometrie, ale to je dost vyjmecna aplikace...
19.03.2016 (16:16:58)
VroutekB:
Jasně, vyhodit 10 litrů za nějaký pošahaný teplotní čidla s debilní sběrnicí, když zbytek akupacku stojí cca 100 tisíc. A ještě nemáš sebemenší jistotu, že ta šáhlá jednodrátová sběrnice bude fungovat, až vokolo ní poběží 300A kostrbatý proudový průběhy. Hele, todle je fakt blbost.
Mimochodem, přímo v akupacku není procesor žádný, máme tam dost speciální (a uznávám, že i dost drahý) šváby od linearu, co si povídají po trafo-izolovaný symetrický sběrnici. (Naštěstí šváby z Linearu jsou zadarmo, narozdíl od čidel teploty ;-) A věř že dostat z linearu hrst švábů po asi 3 stovkách kus, neni ale vůbec snadný)
19.03.2016 (16:21:05)
VroutekB:
Koukám že to je navíc TO92 to z TME... To je mechanicky nepoužitelný futrál. Použitelná je tak ta SOP/SOIC verze, ale koukni taky, kolik stojí.
Další nevýhoda je spotřeba těch čidel. Termistory jdou selektivně promultiplexovat, s těma dallasama to nejde. A spotřeba je taky dost velkej problém, už jen proto, že se těch 5 resp. 3V3 sundává lineárně z 50V. (termistorová verze má zanedbatelnou spotřebu za chodu, takže to jde lineárem v pohodě).
20.03.2016 (00:54:39)
RayeR (web) :
OK, tak ja ti to pro tudle aplikaci nenutim, ale i ten analog asi budes muset nejak chranit kdyz tam budou citlivy analogovy vstupy a nejak to filtrovat od spicek budes muset taky. No ta cena SO8 dalasu je dobrej ulet, nechapu. Kdyz kolega potreboval placatejsi cidlo, aby se mu veslo kam potreboval, tak sme tu TO92 ofrezovali dremlem :) (to samozrejme jen jako jednorazova nouzovka)


Přezdívka:*
Heslo:*

  █   █ █   ███   
 ██   █ █   █     
█ █   ███   ███   
  █     █   █ █   
  █     █   ███   
Opiš:*

Zde můžete smazat vlastní vlákno nebo kteroukoliv odpověď v něm. Můžete smazat vlastní odpověď v cizím vlákně, pokud na ni ještě nikdo jiný nereagoval. Mazat cizí vlákna a odpovědi v nich mohou pouze admini. Smazání příspěvku je nevratná operace! Smazáním vzkazu se smažou i odpovědi na něj.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu