Konečně se mi podařilo sehnat pořádné regulační autotrafo (variak). Jedná se o
českou klasiku - Křižík 250V 10A. Když ke mně dorazil, byl nefunkční (jezdec
kontaktoval jen v některých místech, viz video níže), plný prachu, pavučin a jejich stavitelů :).
Proto ho čekala generální oprava a čištění. Celý jsem ho rozebral a dal se do práce.
Celek i jeho vnitřnosti můžete vidět na fotkách níže. Po opravě, vyčištění a sestavení je funkční (viz druhé video).
Při rozebírání jsem si poznamenal všechny zajímavé parametry. Počty závitů, jejich odpor,
průměr drátu, rozměry jádra. Hmotnost trafa je cca 13,5kg. Napětí na 1 závit je 1,09V. Klidový proud 0,53A.
Trafo má odbočky 220V a 120V. Maximální výstupní napětí při napájení 230V (vstup 220V) je 270V. Frekvence samozřejmě
50Hz, označena postaru jako 50c/s. Průměr skříně je 21,5cm, výška bez knoflíku 21cm, s knoflíkem 25,5cm.
JÁDRO:
vnější průměr 154mm
vnitřní průměr 62mm
výška 124mm
tloušťka 45mm
průřez hrubý 53cm2
VINUTÍ:
N (celkem) 250z
N (220) 211z
N (120) 117z
R (celkem) 1,41ohm
R (220) 1,20ohm
R (120) 0,67ohm
průměr drátu hrubý (změřeno) 1,27mm
průměr drátu čistý (podle délky drátu a SS odporu) 1,17mm