Diskuze - danyk.cz

Vlákno z kategorie: Hlavní diskuze
Celkem 16 odpovědí.


17.10.2022 (23:56:11) K # IP X
MrSlehofer obalka :
Konečně se mi podařilo rozchodit převodník videa na osciloskop, co nepotřebuje Z mod vstup a ani X vstup, takže pojede na jakymkoliv dostatečně rychlym osciloskopu (5MHz+).
Rovnou jsem ho i patřičně otestoval **37
https://www.youtube.com/watch?v=njEkLG5BcAE
18.10.2022 (03:50:58)  # IP X
RayeR (web) :
zajimavy zpusob jak obejit tu modulaci katody...
akorat na tom hornim malem skopku nebylo nak nic videt, ale neva...
18.10.2022 (10:53:51)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Jo, ten má strašně unavenou obrazovku, i jsem ji regeneroval bez nijak výraznýho zlepšení. Jediný co pomohlo bylo prdnout před žhavení usměrňovač s kondíkem, aby se efektivní hodnota zvedla z původních 6,3V na nějakých 8V. Bohužel pro účel zobrazování videa to moc nestačilo no.
18.10.2022 (17:50:23)  # IP X
Pavel_P:
Tolik škopků po kupě sem eště neviděl.
18.10.2022 (20:09:27)  # IP X
RayeR (web) :
Nj, kdyz ma na to nekdo misto, to se ma...
Ale tohle by asi na digitalu neproslo...
Naky clanek o regeneraci TV obrazovek sem kdysi cetl v nakem AR, myslim ze tam bylo nejen prezhaveni, ale i nake nastaveni katodoveho proudu, ale stejne to uz je takovy posledni cuk pred smrti obrazovky, nedala by se nekde koupit nahradni? co tam je za typ? Obcas ruzne na burzach nekdo prodava takove male teslacke obrazovky, myslim i Danyk si z ni delal oscik...
19.10.2022 (12:38:57)  # IP X
ms-boss obalka (web) :
Ještě se dělávala regenerace prdnutím nabitýho kondu asi mezi katodu a anodu? Ale nevim na jaký napětí, jakou kapacitu...
19.10.2022 (15:10:07)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Jo klasická metoda pro oživení Teslel Colorů, kond zhruba 47 uF nabitej na zhruba 200V. Pro tyhle menší obrazovky to bude chtít o dost menší **37
24.10.2022 (07:11:38)  # IP X
Peca303 (web) :
Vostrý. Na tom tesláckém lampovém z 50. let to nechodilo? **02 Cením kvalitně vybavenou dílnu.
24.10.2022 (10:15:38)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Bohužel v něm na poslední chvíli něco odešlo a začal mu sám takhle rytmicky poskakovat průběh, jinak bylo v plánu to na něm taky vyzkoušet no **04
26.10.2022 (14:13:14)  # IP X
Peca303 (web) :
A mohl bys to schéma trochu okomentovat? Nejsem z principu funkce příliš moudrý.
27.10.2022 (12:25:23)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Hlavní princip spočívá v superponování PWMky modulované videosignálem na vertikální rampu. Díky tomu při synchronizaci časovky na horizontální synchronizaci vzniknou na osciloskopu 2 rastry nad sebou. Ta PWMka dokáže modulovat jas rastru, tím že když je černá, tak se drží v horním rastru, a když je bílá tak v dolním pozorovaném rastru, stupně šedi vznikají dle četnosti bílé a černé (protože je omezená ostrost osciloskopu a lidské oko zprůměruje, je to ekvivalent ditheringu obrázků).

PWMka vzniká ve třetím schmittu, který je zapojený jako relaxační oscilátor a je modulovaný přes odpor R6 (a přes vnitřní odpory děliče a trimrů předním) z videosignálu, kterému je přes diodu D1 obnovena stejnosměrná složka. (s modulací se krom šířky pulzu mění i frekvence, což pro tento účel není problémem)

Pro generaci klesající vertikální rampy slouží kondenzátorem C11 bootstrapovaný napěťový sledovač tvořený Q2, který sleduje a nabíjí konstantním proudem kondenzátor C9. Napětí na kondenzátoru C9 se periodicky odděleným impulzem vertikální synchronizace přes diodu D3 resetuje, takže díky tomu na něm a na výstupu sledovače vzniká hezky lineární vertikální rampa.

Oddělení vertikální synchronizace se provádí v šestém schmittu, který se překlopí pouze v případě, kdy se kondenzátor C4 stihne vybít. Vybít se stihne pouze, když se ve složené synchronizaci objeví pulz vertikální synchronizace, která trvá podstatně déle než pulz horizontální.

K oddělení složené synchronizace z video signálu slouží Q1, který vygeneruje v případě přítomnosti synchronizačního pulzu proudový pulz kolektorem. Proudový pulz pak vyvolá napěťový pulz na odporu R3, který schmitt invertuje a posílí.

Posílený a invertovaný pulz složené synchronizace se dále ještě prodlouží na zhruba 50% střídu pomocí monostabilního KO tvořeného C8, R10 a D2 a pátým schmittem. Takto prodloužený pulz, nyní již obdélníkový průběh poslouží ke generaci záporného napětí střídavým navázáním přes kondenzátor C7 na usměrňovač tvořený D4 a D5 a vyhlazený C10. Díky generaci záporného napětí pomocí synchronizační frekvence se předejde nekoherentnímu rušení výstupního signálu.

Na výstupu se vygenerovaná PWM, vertikální rampa a záporné napětí sečte ve vhodném poměru pomocí odporů R13, R14 a R15 pro 75 ohm vedení.
PWM bude mít zhruba 2x vliv než vertikální rampa a záporné napětí zajistí, aby spodní rastr byl centrovaný stejnosměrně kolem nuly.
28.10.2022 (19:28:38)  # IP X
Arambajk:
Mám na osciloskopu sice Z-vstup a obrázek z VGA zatriggeruje i bez tranzistorů jen na RC článku, ale tohle schema je zajimavý, už jsem sundal z nějaký desky HC14 v smd, tak jsem natahal destičku, zkusím osadit.
28.10.2022 (23:09:05)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Tak držím palce na dobrej obraz **04
29.10.2022 (20:47:42)  # IP X
Arambajk:
Jako ze Z vstupu to zatím není, ale funguje to :D
https://live.staticflickr.com/65535/52462848761_63ce823...
Vtipný je, že ono se vlastně dá zatriggrovat i na ten Y vstup a přivést obrázek jedinou sondou, jen to není tak stabilní.
29.10.2022 (22:41:51)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Luxus **04
Ano, tak hezké jako ze Z vstupu to ani být moc nemůže, hlavně kontrast omezuje šířka pásma osciloskopu (pro pomalejší osciloskopy pomůže snížit frekvenci PWMky na úkor rozlišení), protože konečně rychlé přeběhy mezi dolním a horním rastrem obraz přisvětlujou.
Jako zvažoval jsem superpozici synchronizačního pulzu přímo na výstupní signál právě pro jednodrátovej provoz. Nicméně se mi zdálo lepší tu synchronizaci nechat odděleně i pro starší osciloskopy s horšími trigger obvody.
1.11.2022 (18:21:15)  # IP X
Peca303 (web) :
Hezké. Ten princip je tvůj nápad nebo jsi to někde viděl?
1.11.2022 (20:38:43)  # IP X
MrSlehofer obalka :
Napadl mě před delší dobou, když jsem si hrál s PWMkou na osciloskopu, konkrétně s primitivním chopperem:
https://www.youtube.com/watch?v=IDRlqkwmdy8
Kde jsem se všim, že se změnou střídy budícího obdélníku se mění jas jednoho průběhu na úkor tomu druhému.
Takže jsem pak začal pokusovat s právě modulací videosignálem, ale první pokusy moc nechtěly chodit, takže jsem to ve výsledku na pár let odložil na úkor jinejch bastlů.
Teď když jsem se na to vrh s čistou hlavou (a hromadou zkušeností z vývoje Col-R-Telů) se mi to i povedlo rozchodit **31
Přezdívka:
Heslo:
Text: